Ga naar de inhoud

Soeverein gedachtegoed

Menu
  • HOME
  • 5 simpele vragen
    • Wat houdt soeverein en autonoom in?
    • Zijn soevereine groeperingen gevaarlijk of gewelddadig?
    • Wat beweegt soevereinen, waar komt het vandaan?
    • Hebben soevereinen een punt, hebben ze gelijk?
    • Wat kunnen we in de toekomst verwachten?
  • Contact
Menu

Wat beweegt soevereinen, waar komt het vandaan?

Soevereinen waren er altijd al, maar sinds de coronatijd heeft het een ware vlucht genomen. Soevereinen en autonomen zijn in wezen wat minder volgzame mensen. Mensen die gesteld zijn op hun vrijheid en zelfbeschikking, en als het goed is, ook die verantwoordelijkheid daarvoor kunnen dragen.

Dat de soevereine en autonomie beweging zo hard aan het groeien is, heeft alles het maken met het enorm dalend vertrouwen in de overheid. Hoewel de overheid ook veel goede dingen doet, en veel voorzieningen in Nederland van een hoog peil zijn, is er veel voor te zeggen dat de overheid op vele fronten de burger danig in de steek heeft gelaten. Veel burgers voelen zich zelfs verraden toen de overheid tijdens de lockdown zeer draconische maatregelen meende te moeten nemen. In de nasleep daarvan heeft die overheid dat niet altijd goed kunnen onderbouwen. Doofpotten en zwartgelakte documenten na WOO verzoeken deden ook geen goed.

We kunnen daar van alles van vinden en sommige standpunten liggen echt lijnrecht tegenover elkaar. Die discussie gaan we hier op de website niet voeren. Wel belichten we enkele thema’s om te begrijpen wat de beweegredenen van soevereinen en autonomen zijn.

Zaken die soevereinen en autonomen hebben doen besluiten de overheid de rug toe te keren zijn constateringen en bewustwordingen van verschillende aard. Je zou ze in de volgende categorieën kunnen indelen: corona gerelateerd, milieu en klimaat gerelateerd, politiek gerelateerd, financieel gerelateerd, en misschien wel de belangrijkste: hun ideologie, gebaseerd op menswaardigheid, natuur, liefde, vrede, en natuurrecht. Generaliseren is niet de bedoeling maar dat valt niet helemaal te voorkomen, het gaat om een algemeen beeld,

Corona gerelateerde constateringen door veel soevereinen en autonomen:

PCR tests bleken niet geschikt; Mondkapjesplicht bleek een gehoorzaamheidstest; uit Pfizer rapporten bleken tal van bijwerkingen van de door de overheid gepromote injecties, die de overheid nog steeds verzwijgt. Lockdowns bleken niet medisch gemotiveerd maar politiek. Uitsluitingen waren schendingen van mensenrechten. Om maar een paar zaken te noemen. Misschien denkt u als lezer hier anders over, maar het gaat even om te kunnen begrijpen waarom mensen de rug naar de overheid toe keren. Doorgaans zijn soevereinen en autonomen mensen die meer onderzoek doen dan gemiddeld en ook andere bronnen raadplegen. Ik zei het al, ze zijn minder volgzaam en in vele opzichten onafhankelijk, ook in hun nieuwsgaring.

Milieu en klimaat gerelateerd:

Ook over klimaat issues staan de standpunten in de maatschappij soms lijnrecht tegenover elkaar. Ook binnen soevereine bewegingen zit echt niet iedereen op 1 lijn met betrekking tot klimaat issues. Toch zien we hierbinnen vaker een afwijkend standpunt van die van de overheid. Deels zal dat kunnen komen omdat het vertrouwen in die overheid toch al ontbreekt. Er zijn er die beweren dat de overheid over alles liegt en dat daarom alleen al het tegengestelde waar is. En deels omdat sommigen ook echt zelf onderzoek gedaan hebben en daarbij stuiten op geheel andere bevindingen. Ze zien onafhankelijke onderzoeken beweren dat CO2 geen relatie heeft met de temperatuurstijging op aarde. Ze zien ook dat het niet toegestaan is dat te beweren, maar intussen is er wel een Greendeal, een klimaatprogramma, 17 sustainable development goals van de VN die uitgerold gaan worden en ons honderden miljarden gaan kosten, de komende decennia. Boeren die weg moeten, allerlei vrijheden ingeperkt worden vanwege het klimaat, en dat allemaal om de temperatuur op aarde niet meer dan 0,0000036 graden te laten stijgen. Veel mensen zien dat en ervaren dat als waanzin. Een overheid maakt iedereen er deelgenoot van en er is geen ontkomen aan. Als je je toch aan deze geconstateerde waanzin wilt onttrekken is het geen gekke gedachte je tot de autonomie en soevereiniteit te wenden.

Politiek gerelateerd:

Het is veel mensen ontgaan dat ons land onder enorme invloed staat van buitenlandse instituties. Dat we te maken hebben met internationale verdragen zoals met de VN, de NAVO en de WHO, en onderdeel uitmaken van de EU, dat weten de meesten wel. Maar dat we gehorig zijn aan, dan wel dat er afspraken gemaakt worden bij het WEF, de Trilaterale commissie, en een Council on Foreign Affairs, dat is bij velen onbekend. En bij degenen die dat wel weten is er vaak niks aan de hand: daar kan Nederland mooi mee praten op het grote wereldtoneel, ook in het belang van ons zelf. Veel autonomen en soevereinen zien dat heel anders. Zij redeneren dat Nederland geen democratie meer is. De parlementaire democratie zien zij als een poppenkast, een schijn vertoning. Daar kunnen ze honderden voorbeelden en argumenten voor aandragen. We doen er een: Je stemt op de oppositieleider (Wilders) en je krijgt een ongekozen geheimagentenleider (Schoof). Laten we wel wezen, objectief gezien is dat heel opmerkelijk. Formeel kan het, maar gevoelsmatig klopt het voor veel mensen totaal niet.

Buitenlandse inmenging waar je als gewone burger niks over te zeggen hebt, verdragen en contracten die gesloten zijn, waar vaak het parlement niet eens goedkeuring voor heeft kunnen gegeven, laat staan dat het in verkiezingsprogramma’s heeft gestaan, ja de soevereinen en autonomen zien dat als het ontbreken van democratie. Maatregelen die daaruit voortvloeien zien zij daarmee als een schending van hun grondrechten.

In de begintijd van corona werd er veel gedemonstreerd. Op het Malieveld en op het Museumplein, en op vele andere plekken in Nederland. Geconstateerd werd dat er erg veel werd tegengewerkt door autoriteiten, op een manier vaak die niet hoort bij een fatsoenlijk westers land. Dat dit geen goed deed aan het vertrouwen moge duidelijk zijn. Maar de belangrijkste reden waarom soevereinen en autonomen niet (meer) demonstreren is omdat het, punt 1, zo wordt ervaren, geen nut heeft, er wordt toch niet geluisterd, het niet gehoord worden. En punt 2, de allerbelangrijkste, je bent niet autonoom of soeverein als je de overheid iets gaat vragen, om wel of juist niet te doen. Je bent onafhankelijk, je wilt ze niet nodig hebben, met rust gelaten worden. Strikt genomen willen vooral soevereinen maar ook de autonomen de overheid niet erkennen. Met demonstreren geef je blijk van erkenning van hun autoriteit en dus jouw gehorigheid. Dat is een no go voor ze.

Financieel gerelateerd:

De lockdown heeft er bij veel mensen ingehakt. De NOW terugbetalingsregeling werd ook als verraad gezien. Als je je om wat voor reden door de overheid in de steek gelaten voelt, neig je die de rug toe te keren. Vaak speelt er financiële pijn.

Lang niet iedere soeverein of autonoom is dit vanuit financiële problemen, meestal niet eigenlijk. Ze zijn er wel, die denken dan hoef ik geen belasting en boetes te betalen. Als dat je motivatie is, loop je kans in de problemen te komen. Zeker als je je niet goed laat informeren. Soevereinen en veel autonomen zijn van mening dat ze geen belasting hoeven te betalen. Hoe ze daarbij komen, komt zo dadelijk, maar de reden waarom ze dat niet willen is niet per se om meer geld over te houden. Redenen om geen belasting te (willen) betalen is ook om niet medeplichtig te willen zijn aan bijvoorbeeld de oorlog in Oekraïne. Sommigen redeneren zelfs dat het verboden en strafbaar is om belasting te betalen, omdat het verboden is om een criminele organisatie te financieren. Tal van constateringen de afgelopen jaren hebben die overtuiging alleen maar versterkt bij veel mensen, en dan is het soevereine gedachtegoed best interessant.

Ideologisch gerelateerd:

De 4 voorgaande categorieën waren allen negatief gemotiveerd. Er is echter ook een hele belangrijke positieve motivatie voor het aangetrokken voelen tot het soevereine en autonome gedachtegoed.

Dat is omdat soevereinen en autonomen uitgaan, niet alleen van zelfbestuur en interne autoriteit, maar ook van liefde, waarheid, creativiteit, zelfredzaamheid, en wellicht heel paradoxaal, ook van gemeenschapszin. Geen enkele soeverein of autonoom die ik ken is een kluizenaar. Het is een community, dan wel het zijn community’s. Mensen willen als groep zelfvoorzienend zijn, en ze weten, je kan het niet alleen, je hebt elkaar nodig.

Veel buitenstaanders denken dat soevereinen en autonomen ego’s zijn, omdat ze geen belasting willen betalen. Het tegendeel is waar. Soevereinen en autonomen, die ik ken, zijn heel sociaal, handelen juist vaak in het algemeen belang, voor de community. Met hen waar ze solidariteit en loyaliteit meevoelen. En dat heeft alles te maken met de grootte van de groep en de waarden die je deelt. Hoe groter de groep hoe anoniemer en hoe minder solidair, zeker met nieuwelingen met andere waarden. Je kunt dat xenofoob noemen, dat is een mening, maar mensen ervaren wat ze ervaren en dat is authentiek. Als jou niks gevraagd wordt maar je moet er wel mee dealen, is het soevereine gedachtegoed aanlokkelijker.

Een positieve motivatie voor soeverein en autonoom leven:

Hoe mooi is het als je in een relatief kleine gemeenschap met elkaar samenleeft en elkaar helpt, in hoge mate zelfvoorzienend bent en niks met anderen te maken hebt. Je doet anderen geen kwaad, je gaat liefdevol met elkaar om, maar je wilt dat anderen jou ook geen kwaad doen. Hoe mooi is dat als dat zou kunnen? Het kan ook, of je het wil, met alle bijkomende consequenties, is een tweede. Denk aan de Amish in Pennsylvania, of de boeken over Anastasia van Vladimir Megre. Maar zo romantisch hoeft het niet altijd te zijn.

Veel soevereinen met name, maar ook autonomen zijn vaker spiritueel georiënteerd dan gemiddeld. Zij en ontlenen hun besluiten vaak ook op gevoel en intuïtie, hetgeen verklaart waarom zij minder volgzaam zijn. Minder meegaand met de massa. Dit wordt lang niet door iedereen goed begrepen. Maar wees eens eerlijk naar jezelf, wat vind je een beter besluit? Een die gebaseerd is op de ratio, of op intuïtie? Waar zit meer eigenheid in, meer authenticiteit? Waar blijf je dichter bij jezelf? Geeft dit ook een betere uitkomst?

Duidelijk is dat spiritueel georiënteerde mensen meer naar hun gevoel en intuïtie luisteren en minder meegaand zijn met de massa, en dat staat een ieder natuurlijk vrij. Het maakt de samenleving minder eenvormig en diverser. Diversiteit en inclusiviteit wordt maatschappelijk omarmd, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Tot slot op de vraag waar komt het vandaan, die soevereiniteit en autonomie nog het volgende. Soevereinen waren er al langer. Iedereen is trouwens soeverein al zijn weinigen zich daarvan bewust. Mensen zijn van nature al soeverein, want er waren eerder mensen dan overheden. De soevereinen komen vanuit verschillende stromingen: spiritualiteit, natuurmensen, zelfvoorzienendheid, religie, new age, en libertariërs.

Autonomen zijn er pas relatief kort. Namelijk na de bewustwording dat er een verschil bleek te bestaan tussen mensen en burgers. Autonomen zien burgerschap als de zogenaamde stroman, in het Engels de transmitting utility. Wat dat inhoudt komt bij de volgende vraag aan bod. Hier gaat het er om dat autonomen zich hiervan heel erg van bewust zijn. Zij identificeren zich vooral als mens, en om in het dagelijks leven te kunnen functioneren soms ook als burger. Zij stellen dat de mens tussen overheid en de schepper in staat en dat de overheid alleen iets te zeggen heeft over burgers maar niet over mensen.

Autonomen komen uit alle lagen van de bevolking. Net als bij soevereinen uit de hoek van spiritualiteit, zelfvoorzienendheid, en ook mensen die daar helemaal niks mee hebben, maar gewoon genoeg hebben van ‘onze overheid´. Lang niet altijd gaat het om belasting, vaak ook om privacy, of juridische bescherming tegen wet- en regelgeving.

© 2025 Soeverein gedachtegoed | Aangedreven door Minimalist Blog WordPress thema